So skladačkou v karavane

Každoročná rodinná debata o spôsobe trávenia dovolenky, aby sa docielil vytúžený pomer medzi dobrodružstvom, objavovaním, primeranou mierou pohodlia a dostatkom pohybu, sa u nás tento rok po niekoľkých sezónach strávených na diaľkových cyklotúrach natvrdo vyvinula pomerne prekvapivým smerom. Keďže svoju úlohu zohrala aj požiadavka na znesiteľnejšiu letnú klímu, zlákal nás juh Švédska, vrátane údajne obľúbenej letnej destinácie švédskej kráľovskej rodiny, ktorou je ostrov Öland v Baltskom mori. A pretože Švédsko je známe svojou ústretovosťou voči milovníkom kempovania v prírode, rozhodli sme sa tentokrát naložiť bicykle do úložného priestoru päťmiestneho obytného vozidla a skombinovať prírodu na dosah s pohodlím domova na kolesách, ktorého nespornou výhodou je aj rýchlejší presun na miesta, ktoré ešte chcete objavovať. A aby sme bicykle nemuseli neustále pripútavať a sťahovať z nosiča na bicykle, vzali sme si skladacie trekingové bicykle Montague Navigator, ktoré ľahko niekoľkými jednoduchými úkonmi zložíte a rozložíte.



Rozkladanie a manipulácia s bicyklom Montague Navigator je jednoduchá.

Krásne sa zmestia do úložného priestoru auta, kde zostávajú pod zámkom. Nervozitu, že by bicykle mohli byť ukradnuté z nosiča za autom, kde sa na ne nevzťahuje poistenie proti krádeži, môžete hodiť za hlavu. Navyše zostanú nedotknuté prachom ciest. Stačí ich len vytiahnuť, zložiť a vyraziť!



Zloženie a uloženie štyroch bicyklov do „garáže“ obytného vozidla do troch minút.

Cestu na sever sme prešli kompletne autom cez Nemecko, dánske ostrovy Fynn a Sjaeland po visutom moste cez prieliv Veľký Belt, až po severnými detektívkami preslávený Öresundský most spájajúci dánsku Kodaň so švédskym Malmö. Táto impozantná 16 km dlhá dopravná stavba sa skladá z podmorského tunela (3,5 km), cesty vedúcej po umelo navŕšenom ostrove (4 km) a samotného mosta, ktorý akoby vystupoval z mora.



Príchod na Öresundský most.

V Dánsku a Švédsku nie sú spoplatnené veľké cestné ťahy, zaplatíte však za prechod väčších mostov, ktoré sú však majestátne. A my sme si tento zážitok nechceli nechať ujsť. Finančne sa dostanete na zhruba rovnakú sumu ako pri plavbe trajektom. Za prechod oboch mostov sme zaplatili v prepočte 5 tisíc českých korún. Podobnú sumu dáte za prepravu štyroch osôb a veľkého obytného vozidla trajektom. Avšak pravdou je, že v prípade pozemnej cesty musíte pripočítať únavu z riadenia a niečo pridať za spotrebovanú naftu. Trajekty sa do Švédska plavia napríklad z nemeckého Rostocku alebo zo Sassnitz (v tomto prípade s medzizastávkou na ostrove Bornholm, ktorý je taktiež overenou destináciou pre letnú cykloturistiku). Ďalšou možnosťou je poľský prístav Świnoujście. My sme sa pre trajekt rozhodli až pri návrate domov. Keďže sme v komunite tzv. „bydlíkarov“ úplnými nováčikmi, dlhá cesta cez Nemecko a Dánsko nám poskytla možnosť otestovať infraštruktúru jednotlivých krajín, pokiaľ ide o výlevky na toaletné kazety, odpadové vody alebo možnosti doplniť do nádrže pitnú vodu.



Náš dočasný domov - vozidlo Europeo 95 P.

V Dánsku tieto praktické záležitosti vyriešite takmer na každej väčšej čerpacej stanici alebo odpočívadle. Pravidlá, kde s obytným vozidlom zaparkovať, sú však v Dánsku oproti Švédsku prísnejšie. Taktiež nafta je v porovnaní medzi Nemeckom, Dánskom a Švédskom v najjužnejšej škandinávskej krajine najdrahšia. Vo Švédsku vás naopak vyjde najlacnejšie. Ak potrebujete nájsť miesto na prenocovanie, môžete využiť aplikácie Park4Night alebo Stellplatz, ktoré jednak ľahko prepojíte s navigáciou, jednak popisujú aj rozsah zázemia, ktoré dané parkovacie miesto poskytuje (toalety, pitná voda, výlevka atď.) a prípadne, či je spoplatnené. Aplikácia eviduje miesta, kde oceníte obslužnosť, ale aj tie, ktorých hlavnou devízou je, že nebudete stáť na odpočívadle pri ceste, ale môžete sa naozaj parádne ukryť napríklad takmer uprostred lesa.



Aj takéto opustené miesta je možné vo Švédsku na jednu noc využiť.

Krásne miesta, kde budete mať súkromie a prírodu na dosah, môžete samozrejme nachádzať aj sami. Vo Švédsku platí, že kde nie je státie s obytným vozidlom vyslovene zakázané, nikto vám nič nebude vyčítať. Predpokladá sa samozrejme šetrnosť k prírode, pominúc fakt, že sa do jej lona snažíte predrieť pomerne rozmerným autom. Ale práve preto sme sa vybavili skladacími bicyklami, s ktorých pomocou sa dá ľahko presúvať do fascinujúcich miest, kam vás motorový dom nedostane.



Na bicykli je možné pokračovať tam, kam sa bydlík nedostane.


Zato skladačka áno, a v prípade modelu Montague Navigator ju kúpite aj s elektropohonom Pendix. Z Malmö, mesta v najjužnejšej švédskej provincii Skåne, sa vydávame cez prístavné mesto Trelleborg ďalej popri pobreží po malej ceste malebnými prímorskými dedinkami až k mestečku Ystad. Máme síce podľa aplikácie Park4Night predbežne vyhliadnuté miesto, kde zastaviť, ale cestou nás zlákala kvitnúca pláž s niekoľkými osamelými borovicami, piknikovými lavicami aj toaletou.



Bývanie pri mori neďaleko mestečka Ystad.

Tu zakotvíme, aby sme si vychutnali moment, ktorý obvykle zažívajú obyvatelia vnútrozemia pri stretnutí s morom. Teplota vzduchu je 22 °C, voda seversky osviežujúca. S neskorým popoludním je piesočná pláž poloprázdna a nasledujúci deň pri skorom rannom kúpaní je opustená celkom. Prichádza čas na výpravu na skladačkách, ktoré sa ukazujú byť naozaj veľmi praktické. Nosič je napríklad možné podsadiť pod zadné koleso, takže slúži súčasne ako stabilný stojan. Vydávame sa po pohodlnej asfaltovej cyklotrase prístavom mestečka Ystad. Popri pobreží vedie cesta okolo farebných plážových domčekov.



Plážové domčeky na švédskej riviére.


Mierime k mestečku Kåseberga s malou marinou, nad ktorou sa týči niečo ako švédsky Stonehenge, v reči miestnych Ales Stenar. Ide o megalitickú pamiatku s pôdorysom lodného trupu, vo Švédsku najväčšiu svojho druhu. Miesto je považované za pohrebisko, ktoré plnilo zároveň astronomickú funkciu.

Menhiry Ales Stenar.

S výnimkou krátkeho úseku popri ceste sa ide celú trasu po cyklotrase. Pri pobreží si nemožno nevšimnúť v pravidelných intervaloch opustené betónové bunkre. Krajine dominujú polia a rovinaté pastviny, ktoré často siahajú až k moru. Neďaleko Ales Stenar sa krajina dvíha až pár desiatok metrov nad more a vlní sa takmer v toskánskom štýle, plná pasúceho sa dobytka, oviec aj koní. Trasa vedie takmer výhradne rovinatým terénom, takže zdolať 44 km na skladačke nedá veľa práce. Snáď len pri ceste späť nás brzdí silnejší protivietor.

Marina Kåseberga.

Po výdatnom morskom kúpeli a večeri pripravenej z Express Menu v našom domčeku na kolieskach mierime severnejšie k ostrovu Öland, vzdialeného od Ystadu zhruba 4 hodiny cesty. Časť cesty ideme vnútrozemím, okolo niekoľkých menších jazier (Hammarsjön, Ivösjön), kde sa nám otvára pohľad do útrob švédskych lesov s bohatým bylinným podrastom v podobe papradia a ďalších tráv pripomínajúcich zamatový koberec. Noc trávime na aplikáciou označenom mieste v zátoke s názvom Brunsvik. Je plná pestrej vegetácie aj vodného vtáctva. Výbežok vybíhajúci zo zátoky do mora lemuje majestátne staré duby, je tu napevno zabudovaný gril, lavičky, toaleta a na kúpanie ideálne drevené mólo, siaha ďalej od brehu.

 

Zátoka Brunsvik.

Stretneme pár miestnych, ktorí sem mieria za ranným osviežením dokonca priamo v župane. S kýmkoľvek sa dáte do reči, rozumie aj hovorí po anglicky, aj keď prízvuk je krátko rezaný a foneticky pripomína nemčinu. S anglickými nápismi Švédi na turistických miestach zbytočne neplytvajú. Texty sú buď pomerne stručné, alebo rovno odkážu na QR s podrobnosťami. S hovorenou angličtinou sa však so Švédmi dorozumiete vždy a ľahko, aj keď všeobecne pôsobia trochu rezervovanejšie než Dáni. Poměrně často se na silnici setkáváme s vintage bouráky americké provenience, ktoré najčastejšie šoférujú excentricky vyzerajúci šesťdesiatnici s dlhšími vlasmi. Je vidieť, že ide skôr o výletné jazdy s cieľom trochu sa predviesť (a to doslova). Postupne zisťujeme, že ide o tzv. raggare subkultúru, ktorá má svoje korene v kontrakultúre mládeže konca 50. rokov 20. storočia. Dnes je spájaná predovšetkým s mužmi stredného veku, ktorí sa radi stretávajú a predvádzajú svoje retro americké autá. A treba povedať, že je čo predvádzať. Takéto autá na ceste jednoducho neprehliadnete.

Vymazlený raggare setík.


Okrem toho, že sa na švédskych cestách jazdí veľmi pomaly a opatrne, je zaujímavé aj to, že 90 % väčších áut vrátane obytných automobilov riadia ženy. Dôvod sme nezistili, hoci naše hypotézy boli rôzne, vrátane toho, že vo Švédsku nemôžete piť alkohol ani fajčiť na verejnosti, dokonca ani v reštauráciách. Prechádzame cez ďalší most, šesť kilometrov dlhý a tentoraz nespoplatnený, z pevninského mesta Kalmar na ostrov Öland. Štvrtinu ostrova tvorí vápencová terasa Stora Alvaret, takzvaný Veľký Alvar. Vápencová plošina ľadovcového pôvodu zo staršej doby ľadovej je ukážkou pestrej vegetácie v podobe divokých rastlín vrátane vzácnych druhov.

"Tundra" Stora Alvaret.

Planina je prístupná z viacerých miest a môžete ju objavovať pešo, v niektorých častiach nájdete aj okruhy pre bicykel. My sme sa najviac pohybovali v blízkosti dediny Kastlösa. Krajina je úchvatná, často obývaná pasúcim sa dobytkom, ovcami alebo koňmi. Na osamelé megalitické pamiatky narazíte na Ölande prakticky na každom kroku a snáď v každej dedine uvidíte malý veterný mlyn. Len s tým rozdielom, že v južnej časti ostrova sú tieto malé stavby prevažne z obyčajných zašednutých dosiek, zatiaľ čo severnejšie pôsobia o niečo honosnejšie a sú natreté načerveno. More v južnej časti Ölandu je trochu sklamaním.

Břidlicové južné pobrežie Ölandu.

Je často plné vyplavených páchnucich rias, o to viac však praje rôznym druhom vtáctva i vášnivým ornitológom s pokročilým technickým vybavením, ktorí dokážu pozorovaním vtákov tráviť celé dni. Najskôr skúšame šťastie na juhozápadnej strane ostrova, v blízkosti dediny Albruna. Namiesto kúpania objavíme ruiny hradu, břidlicový lom a múzeum ťažby, vrátane prírodnej náučnej cesty. Prieskum pláží na juhovýchodnom pobreží Ölandu vyzerá podobne, rozhodneme sa preto vyraziť do severných častí ostrova, ktoré sľubujú zaručené možnosti kúpania a prírodné rezervácie Trollskogen (Trolí alebo možno presnejšie Čarovný les) a Neptuni åkrar (Neptunove polia). Míňame mesto Borgholm s majestátnym hradom, pláže okolo Djupviku, kde sa môžete na bicykli vydať cestičkami tesne popri pobreží, a ďalej na sever, kde vám krajina opäť začne ukazovať inú tvár. Pastviny a poľnohospodárska pôda ustupujú, planina s nízkymi stromami tu prechádza v lesy a za nimi nájdete skryté romantické kúpanie na rozľahlých plážach.

Pláže v severnom cípe ostrova boli len pre nás.

Rezervácia Trollskogen (Čarovný les) v severnom cípe ostrova návštevníka naozaj očarí. Je zároveň edukačným zariadením. Vstup je zdarma. Objavovať ho môžete opäť buď na bicykli, alebo pešo a môžete si vybrať hneď niekoľko trás podľa náročnosti. Vzhľadom na to, že ste prakticky na úrovni hladiny mora, o náročnosti vlastne nemôže byť reč. Mys, obklopený z troch strán morom, tu bol v dávnych dobách predelený veľkou kamennou stenou. Zvyšky valu sú viditeľné dodnes. Podľa archeológov mali sakrálnu funkciu a stena tvorila pomyselný predel od posvätného územia, sveta živých a mŕtvych. Uvidíte tu stovky rokov staré duby, ale aj nízke, pokrútené borovice, ktoré musia čeliť prudkým morským vetrom. Drevený vrak rybárskeho škuneru, ktorý tu more vyplavilo počas jednej rozbúrenej zimnej noci začiatkom minulého storočia. Všetkých sedem členov posádky prežilo stroskotanie.

Vrak škuneru v rezervácii Trollskogen.

Medzi stromami uvidíte aj maják, tzv. Lange Erik, ktorý je mladším bratčekom juhoölandského Lange Jana. Na prahu Čarovného lesa je aj konečná stanica úzkorozchodnej železničnej trate Böda Skogsjärnväg, ktorá pôvodne slúžila na prepravu dreva. V lese pod Trollskogenom nájdeme aj skvelé miesto pre obytné auto, na dosah bicyklom na divokú pláž. Les je tu priamo pokrytý kvitnúcimi kobercami, ktoré striedajú dozrievajúce kríky čučoriedok a brusníc. Stopy po hrebeňoch zberačov lesných plodov sme tu nevideli.

Čučoriedkam a brusniciam sa nedalo odolať.

Ďalší deň sa presúvame zo severovýchodného mysu do severozápadnej špičky ostrova, do Neptuni åkrar (Neptunových polí). Unikátna krajina tvorená zvláštnymi kamenistými poliami je plná vápencových fosílií. Blízkosť Baltského mora a divoký zvrásnený reliéf pobrežia dali tejto časti ostrova meno rímskeho boha morí, Neptúna. Na kamenistej pláži nájdete síce relatívne riedku, ale o to zaujímavejšiu flóru. Na pláži južne od Neptuni åkrar sa nachádza vikingské pohrebisko nazývané Forgallaskeppet.

Neptunove polia.

Náš čas, vyhradený pre letnú dovolenku, sa kráti. Vraciame sa do južnej časti pevninského Švédska, kde v regióne Skåne v blízkosti dediny Ravlunda omylom zablúdime do priestoru vojenského cvičiska. Miesto je používané švédskou armádou pre vojenské cvičenia, ale prístup do priestoru je obmedzený len v čase, keď prebiehajú vojenské cvičenia. Krajina je tu však fascinujúca.

Švédske "Brdy".

Pozdĺž pobrežia cez prímorské mestečká Kivik, Vik a Simrishamn s úchvatnou prímorskou krajinou a skvelým kúpaním sa postupne vraciame späť do Trelleborgu, kde sa naloďujeme na trajekt spoločnosti Stena line do nemeckého Rostocku. Kombinácia bicykla a obytného vozidla sa osvedčila. Je možné takto skombinovať presun na dlhé i kratšie vzdialenosti, najmä keď ste obmedzení časom. Je však potrebné dodať, že na tie najlepšie miesta sa dostanete skôr na bicykli alebo dokonca len pešo. V tom má „bydlík“ svoje limity. Síce sa v ňom cítite tak nejako viac v pohodlí a bezpečí, ale v divokej, nádhernej prírode pôsobí miestami trochu nevhodne a v malých prímorských mestečkách zase trochu neohrabane. Každopádne dobrodružstvám na veľkých i malých kolieskach zdar! Určite sa vrátime.